Saat Kelahiran Puteraku Aqil


Hye Darlingsss...im backk!! 

Lame sudah tidak ku jenguk blog ni...24 jam masaku hanya tuk si cilik itu...hehehe macam aku sorang je yg ada anak ek.. +_+...
Tempoh berpantang sudah selamat di tempuhi..cewahh,..kejap je masa berlalu...huhu tak de maknanya aku rasa lama giler nak abis pantang..hari2 dok kira hitung hari..pheww~~arghh boringla confinement day..hehehe biasalah tak boleh ikut selera tekak kita kan...
Pantang minum ais n pantang bersama suami 100 hari....so cik suami bersabarla sayang..heee,tapi ais cukup je 44 hari aku dah balun minum ais..tak tahan beb...haha

Saat yang tidak dpt kulupakan dikala melahirkan hero kesayanganku itu....:)



Bermulanya cheritera

Kandungan sudah 10bulan 1hari..tanda2 kelahiran masih tak kunjung tiba..dah 5 hari ddok umah ni..tunggu2 tapi tak de pun..
Pecah air ketuban ke,pecah darah ke,constuction kejap2 ke...semua tak de oke..
Hari demi hari semua berlalu seperti biasa..selera semakin bertambah..kaki bengkak surut kembali....hati aku dah gundah gulana,manala tak resah gelisah fikirkan keadaan baby dalam perut ni..ok ke??...baby tetap bergerak aktif...hari2 aku dok cakap dengan baby keluarla sayang..keluarla..ibu dah tak sabar mau peluk cium kamu ni....jomla kuar...tapi baby aku ni suka betol ddok dalam perut...nak buat maca mana kan..hehe so ibu dia cool je la..hahah
Siap 16hb sepatutnya due baby..kitaorang p lenjan makan kFC,tu la pertama kali masa aku preggy minum air gas..huh nikmatnyaaa...dah lama tak minum weii..^^
Semua orang dok risau dah...aku pun cuak gak kot2 kene induce keluarkan baby...ohhhh tidakkkkk......... 



Trinologi
Tempat : Hospital Pakar An Nur Hasanah,Bangi 
Tarikh : 17April'2010 bersamaan 3 Jamadil Akhir 1431H
Bilik : Room LAv 4


Jam 10am-1pm
 

Di sebabkan aku masih belum melahirkan so kene pegi check up macam biasaa ye..perut aku masih seperti biasa je....asik nak makan je...pagi2 ni aku dah makan 2 biji pau kacang..huhu..Hari ni Dr. nak check bukaan...seram weiii nak kene seluk..kebanyakan orang kate sakit time ni....Masuk2 dalam bilik dr. cakap baby suka ddok dalam perut ibunya yee..Dr. terus pakai sarung tangan getah...hmm pasrah je la relakan diri baring kene seluk...Dr.cakap tarik nafas dalam2...huh rasa sakit n ngilu sikit..Bukaan dah 3cm tapi perutku masih lagi tinggi....mayb bukaan aku dah 3cm tu yg masa kne seluk tak rasa sakit sangat...Alhamdulillah 

Dr. tanya aku tak de rasa sakit ke?..sbb selalu bukaan nak ke 3cm mesti patient kan rase sakit..aku cakap tak de lak rasa sakit pape..tunggu2 tanda2 nak bersalin pun tak de...
so Dr.kate ni dah boleh bersalin hari ni sbb bukaan dah 3cm...owhh terus nak kne admitted ni...aku macam tak percaya pun ada...dah nak melahirkan ke aku ni...huh mesti sakit ya amat nanti sbb aku masih tak rasa pape lagi ni....
Nasib tak kene induce...orang2 cakap induce sakit..huhu.. 

Kitaorang pun ape lagi berdesupp balik umah dulu..balik2 pun masih tak de rasa sakit2 lagi..cuma kaki macam kejang tetiba...Aku dah leh siap2 kira bape banyak bukaan sebelum kitaorang datang balik ke Hospital..pandai2 je la aku buat anggaran...sbb mengikut kate dr.depends pd org la ada yang cepat ade yang lambat bukaannya...tapi selalu first baby mmg lambat bukaannya...takpela mana tau aku cepat..Doa je la...:)

Mak dah siap masak...aku pun makan2 dulu,..mandi..solat...boleh on9 lagi..call,sms semua orang minta maaf,doakan ku di permudahkan masa bersalin nnt....pe lagi makin banyak aku turun naik tangga kat umah....tiba2 aku rasa macam lambat naik tangga kan..aku berlari....kakakaka...bayangkan mak buyong berlari naik tangga mcm tak de anak je dalam perut..tapi tangan pegang perut..hiks!..pe lagi menjeritla my hubby...wakakaka..
My hubby ajar senaman diri pastu cangkung berulang2 kali tuk senang bersalin katenye...
Tiba2 rasa mcm ade sesuatu keluar...check seluar dalam eh ade lendir sikit..tapi tak de rasa sakit lagi...so masih rilekss lagi...mak aku yang gabra..rileks mak,rilekss rileks...hehehe...
Nasib baik aku tak ikut kepala gila aku pakai eye shadow g spital,mau mak aku menjerit tengok anak dia ni...hahaha..sabar ye mak...syg mak..:)




Jam 5:30pm-6:00pm 

On da way ke Hospital...hujan lebat giler masa ni...jalan jammed..nasib baik aku tak emergency..kalau tak mau aku terberanak dalam kereta..pheww~~..
Muka je ni nampak cool tapi hati dah resah ni fikir macam mana lah sakit nak beranak nnt..huhu..tapi nak tak nak memang kene harungi jua kan...ku berserah pada Allah s.w.t....mulut tak henti2 berdoa bg dipermudahkan bersalin.. 

Jam 6pm tiba hospital,check in..sepatutnya jarak dr umah ke spital 15min je...tapi jammed tadi kan..masuk dalam bilik tukar baju hospital,huh satu je aku tak suke baju spital ni tang kain dia...alangkah baikknya jika kainnya berzip or bergetah..huhu aku main pakai ikat je kat depan..asal tak melondeh kain tu kan...masuk hospital ni tak payah bawa ape2..semua pihak hospital dah sediakan just bawa baju kite n baby tuk balik keesokan harinya...
Time kat bilik ni my hubby suruh teruskan senaman tadi..

Perut dah rasa construction sikit2.... 



Jam 7:00pm-8:25pm 

Nurse masuk check tekanan darah aku..tanya if aku dah ada rasa construction yang kuat ke?..aku cakap tak kuat sangat...sikit2 je.. Jam 7:30pm, construction makin kerap terasa..kejap2 ada..kejap2 hilang...tapi aku rasa ni mesti yg middle2 nye sakit lagi...mesti ade yang lagi sakit kan datang......

jeng...jeng...jeng....

Nurse masuk bilik lagi, kali ni nak check CTG baby,..so bende bulat tu di lilit kat perut aku..CTG baby ok alhamdulillah...laju je..:)jantung ibu dia ni pun makin laju gak sebab mesti dah nak dekat waktu aku bersalin ni...huhu. 




Jam 8:30pm-9:55pm

Dr. lak masuk bilik....masa ni aku memang dah tak leh nak buat senaman or jalan2 lagi dah...terbaring je kat katil tu ha....tapi masih lagi leh gelak2 gan suami dgn mak hinggakan Dr.cakap eh ni tak de rasa sakit2 lagi ke masih lg senyum2 ni....selalu time ni patient dah muka ketat dah...huhu,..aku cakap construction dah rasa tapi leh tahan lagi...
makanya Dr. seluk lagi...nasib baikla Dr.pompuan...:)
Bukaan dah 5cm...Dr.terus ambil keputusan pecahkan air ketuban i..sebab bukaan dah 5cm tapi air ketuban i still tak pecah2..aku nampak Dr. pegang macam batang plastik yang panjang..perghh seram...air ketuban keluar panas je.. 
Lepas je air ketuban ni pecah baru terasa construction datang makin lama makin kerap... 

Dalam 10min nurse masuk bilik persiapkan aku,ddok atas wheelchair lalu di sorong ke dalam labour room..nasib baik suami dgn mak ada...nebesss...menuju ke labour room,masyaAllah sejuknya sepanjang perjalanan..menusuk ke tulang sum sum aku semua..gigil satu badan..fuhh~~
Sesampai dalam labour room..baring je atas katil tu aku dah seram...segala macam perasaan semua ada..nurse cucuk tanganku masukkan air.. 
Dalam labour room ni la construction datang BAIK punyee~~sakitt weii 
Nurse suruh aku baring mengiring bg percepatkan bukaan..aku tanya kat nurse, gas mamai2 tu tak de ke?...owh baru ku tahu hospital ni tak de sediakan extonox gas..yang ada cume pethidine injection(ni pn xbape efektif kalo dah sakit sgt)dengan Epidural je..fuhhh~~~

Hubby i sentiasa di sisi menemani...bergelut la kami berdua dalam labour room tika sakit dtg..time construction tu habis aku genggam besi tepi katil tu..rasa nak tercabut..hahha..mula2 pegang tangan dan lengan hubby..huhu kuat giler..kalau time push rasanya mau crack lengan hubby aku...ngeh3...

Sakitnya hanya Allah yang tahu..nurse masuk tanya samaada aku nak amik epidural ke?..
aku cakap tak pelah nurse tunggu kejap lagi kalau saya tak tahan saya panggil..hubby aku cium dahi aku...sayu je tengok isteri die bertarung nyawa nak melahirkan zuriat kami...memang tak di nafikan construction memamg SAKIT!!!...

Nurse masukkan ubat berak dalam montot...hehehe,memang berkesan la ubat tu,tak sampai berapa minit aku dah pegi toilet..dah bis membuang...lepas tu aku pegi lagi rasa mcm nak membuang lagi tapi tak keluar pe dah...tu yang aku rasa nak ddok je kat toilet..perut dah bergelodak sangat...
Masih lagi bergolek2 melayan sakit construction di atas katil tu..uwaaaaaaaaaa cry**cry...
Mak gan hubby tukar2 masuk dalam bilik aku..

Nurse masuk tanya lagi nak ambil epi tak?..kalau ambil tak rasa sakit..u boleh baca paper lagi..ish sajelah ni nak tambah ongkos bayaran ni...huhu..tapi Dr.dan nurse2 di sini semua thumbss upp!!....k sambung balik,bukan ke sblm tadi bukaan ku dah 5cm,..sekarang mesti sudah buka lg bukan?..nurse tu pun seluk...huh ngilu...alhamdulillah dah 7cm..another 3cm..

BERTAHAN!!!!....BERTAHANNN!!!

Wahhhh construction datang jangan cakap la...baru nak rasa lega,sakit datang balik...huhu..nurse kata u kene rileks bagi percepatkan bukaan time construction datang... huh macam manalah aku nak rileks time sakit2 tu kan...ni bukan normal deliver..ni natural deliver wit any gas or watever... huhu macam manala orang zaman dolu2 boleh melahirkan anak yg begitu ramai..dasattt..wa salute la! 


**Tarik nafas,turun nafas**kuatkan semangat..

My hubby tak putus2 bagi kata2 semangat plus sibok capture muka aku yg dah macam sumpah sumpit menahan sakit ni....kenang2 kenangan katenya....tak pe aku suka...sayang kamu b...:) 



Jam 10:00pm- 10:52pm 

B sakitnyaaaaaaa....:(( suamiku cium ubun2 ku..takpe kite berserah je kat Allah..sabar ye syg..sakit bersalin ni nikmat Allah bg kat perempuan..:) 

huihh tiba2 aku boleh terfikir hal yang tak masuk akal....macam mana kalau aku mati mase beranak ni..ish dah cukup ke amalan aku???....macam mana anak dan suamiku...owhh suamiku dapat isteri baru...anakku???owhh ibu tiri..tidakkkkk..deym..my hubby cakap dah la tu yang jangan fikir bukan2 dah... 

Sakit ya amat...Dr. check bukaan dah 8cm...arghh y la the time is moving so slow....haishhh Makin kerap...makin kerap...makin kerap sakit itu datang..owhh sekejap je bukaan 8cm ke 9cm..dah tak tahan dah nak teran...rasa macam nak terberr.........
Dah tak reti nak bezakan samaade nak terberak ke baby nak keluar ni..sebab time ni rasa sakit je..so lupe la feeling camner nak berak ke pe kan...hehehe..mcm org2 slalu kate jgn teran sblum sampai 10cm nanti koyak banyak...so aku mcm tahan tak tahan gitu...kembang kempis hidungku menahan..huhu..tapi memang tak boleh nak control wa cakap lu..memang tak boleh nak di tahan2..mule2 masa class dulu sibok tanya how to push segala..tapi bila dah harungi sendiri detik itu automatic tahu macam mane push...so mummies2 kat luar sane dun worries k.. 


Tiba2 i heard myself screaming...eggeya%##3#9qchh *meneran* 
Doktorrr saya rasa nak teran dah ni...sakittt!!..
Nurse 2 orang tu siapkan peralatan semua...kakiku di naikkan ke ats..10cm..ok sue its time...U push bila sakit...bila tak sakit U rileks k..owh aku memang dah tunggu2 saat 10cm ni...aku teran dengan sepenuh tenaga aku...dalam kepala ni memang dah tak sabar2 nak keluarkan my baby ni...biarpun org kate sekejap je aku bersalin tapi pada aku masa sangat lambat ok.... 
First try kepala baby dah keluar and my hubby said u can do it syg..sikit je lagi..**dgn nada excited gile**owh suamiku sudah tidak takutkahh??...dia dilupakan perasaan takut darahnya masa itu kot...:) my hubby la yg jd dr.ku ketika itu..suara orang lain dah tak dengar dah..dengar suara hubby i je... dan aku rasa di guntingg di tuttttttttt.......OMG....tapi tak rasa sakit cuma memikirkan besarkah hasil guntingan itu....hahahah. 
Ok rileks sebab tak de rasa sakit and push and push again.... 
Ok masa ni Dr.kata ok sue sikit lagi...push kuat2...sebab masa ni nak keluarkan keselruhan body baby.. Rasa panas je kat bahagian bawah..perut kempis serta merta..magic kan.. 
3 kali push maka lahirlah si cilik itu pada jam 10:52pm..tu pun aku macam tak sedar baby aku dah keluar ke..sebab my baby tak menangis... 


Syukur Alhamdulillah Allah s.w.t telah titipkan keberanian kepada suamiku ketika aku benar2 perlukannya disisi waktu itu...syahdunyaa bila my hubby sendiri yang memotong tali pusat anak kami...ms awal2 dlu die kate mesti pengsann nampak darah ni...
Dah selesai,dr.terus letak baby kat ats badanku..barula baby nangis..ok kompem baby boy..:)dan aku rasa berat..semangatnyaa anak aku..hehehehe

Lepas dah nampak baby depan mata hilang semua rasa sakit...nurse bawa my baby keluar tuk dibersihkan dan my hubby follow skali tuk m'azankan baby...Aku sempat lagi tanya besar ke Dr.gunting tadi..hehehe..dr. kate kulit tegang tu yang u rasa time saya gunting...jahitan pun tak banyak....aku tersenyum...sangat exhousted ok..aku tido jap masa ni...sayup2 je aku dgr nurse cakap kat my hubby..""kuat semangat isteri u ni""...zzZZz 

Lepas tu nurse salinkan pakaian dan pakaikan pad semua..baby di letakkan kepangkuanku tuk nyusukan dia...sangat seronok masa ni..baby pun macam dah pandai cari nipple ibu dia..+__+.. Baby di ambil semula dan aku di hantar ke bilikku..tak lama selepas itu baby diserahkan di bwh jagaanku..sbb aku fully BF..rasa tak nak tido..asik nak belek je dia...tiba2 nangis...upsss tiba2 kuat lak nangisnya...ha gabra sudah...haha


Lain orang lain pengalamannya...syukur alhamdulillah sebab aku tak lama menahan sakit beranak...Pengalaman pertama ni mmg tak dapat ku lupakan...!!betapa besarnya pengorbanan ibu semasa melahirkan kite.. Fikir banyak kali bila suamiku tanya adik untuk Aqil...hah biar betul suami aku ni..begitu cepatt..aku kilanggg kahhh???..winkk~~



Ni lah dia hero kesayangan kami... Semangat kan..macam mane dia ddok dalam perut ibunya ni 10bulan lebih kan...hebatnya kebesaran Allah s.w.t 

p/s**kalau ku tahu berat bb 3.65 mau aku teragak2 menerannye...sbb lastly aku check up smgu sblm tu,beratnya hanya 3kg je. 



Alhamdulillah semuanya sudah selamat......Semoga anak ibu menjadi orang yg soleh..Aminnn



****Dan dgn kes2 pembuangan bayi,sanggup cekik, bunuh,tanam bayi hidup2...aduhaiii sedihnyaa....tak paham kenape mereka sanggup buat macam tu sedangkan nak melahirkan anak sgt SAKITT oke..huhu,orang yg nak dapat anak sikit punya payah....tapi mereka senang2 je membuang bayi tanpa rasa belas...tidak berperikemanusiaan...Bila dah dpt sedap!!!jgnla sedap2 je nak buang merata2...sudah tidak takut kah dgn balasan Allah.....Manusia ke binatangkahhh itu?????..Binatang pun tahu sayangkan anak inikan pula manusia yg ada akal fikiran...haizzzz

2 para komentar yg gorgeous:

msmilo said...

uhuhuh .. kenape aku terasa ngilu jugeekkk?...

per per pon.. congrats Sue .. u are strong! .. *wink*

Aizura said...

dapat gk baca ari ni.. pengalaman berharga tu.. :)


Blog Widget by LinkWithin

About

Newborn - 3.65kg
1 month - 5.0kg

2 month - 5.7kg
3 month - 6.3kg
4 month - 6.5kg
5 month - 7.0kg
6 month - 7.1kg
8 month - 7.7kg
9 month - 8.0kg
10 month - 8.1kg
11 month - 8.2kg
12 month - 8.6kg
18 month - 10kg

Category List

Tutorial (6) Begedil (2) Breastfeeding (2) DiY wedding guestbook (2) #Origami#Sampan#Kertas# (1) 09-09-09.......share tips... (1) 10BulanBergusi (1) 11 tanda orang berbahagia (1) 2nd Applepie (1) 2nd baby (1) 33mgu (1) AbC..perkembangan minda anak (1) Anda adalah apa yang anda MAKAN (1) Anmum in love (1) Aqil 6Month+ Solid Food (1) Aqil fav (1) Aqil ke SALOON (1) Aqil+Car (1) Aqil: Brush your Teeth (1) Aqilanakkesayanganibu (1) BahasaMalaysia+Mandarin+English+Arab+Tamil (1) Barbican (1) Bb...nafas kami.. (1) Birthday (1) Cek up (1) ChapGohMei (1) Character mengikut jenis DARAH (1) Cleverbot I SimSimi (1) Cluster Nestle (1) Dewan Cahaya TnB (1) DiY bunga tissue (1) DiY bunga tisu crepe paper (1) Donut+Pau Sambal+Jiran tetangga (1) EPM DinneR (1) Eat Right For Ur Health (1) GETAS (1) Gas Auto safety controller (1) Gelagat my Little Hero (1) Happy Mothers Day (1) Header 2012 (1) Jaundies (1) Jgn di cium ank ketika tidur (1) KLIA......Putrajaya (1) Kemensah (1) Long Camouflage Pencil skirt (1) LoveAqiLhubby (1) Masih lagi BF..susu meriah mcm ms pantang..AlhamduLillah (1) Masjid Putrajaya (1) Menghitung hari..Anytime will be.. (1) MommyLoveAqil (1) MydearWarehouseSale (1) Nur Jannah Allia (1) PaMa (1) Period lambat if fully BF Normal (1) Petua kulit bersih dan mulus (1) Petua perawatan kulit (1) Remote Astro New Version (1) Saat melahirkan Aqil (1) Selamat Hari Raya Aidilfitri (1) Starhill Golf Country Resort (1) Sultan Johor mangkat..Al Fatihah (1) Syawal 2010 (1) Tips kecantikan (1) Tips sunblock (1) UNDI (1) Unifi (1) Video Of The Year Digi WWWOW Awards (1) Weetameal-Appeton-pelam-orange-nanas-BMI (1) YazidBurgerSpecial (1) ZedZaidi kawen-FB wedd card kretip (1) admitted An Nur (1) akhirnya sigusiku berGIGI (1) anaklesungbatukuranap (1) anniversary present.. (1) aqiliskandar..sufiamani..confinement (1) back to 1998 (1) banana boat (1) bb..happy..syukur..pregnancy..Ramadhan Miracle (1) besday aku...Gudbye 2009..welcome 2010 (1) blurring (1) boraborak Aqil (1) cara nak remove acct shoutmix (1) chicken porridge bersulah Mango (1) cleverbot (1) design by ziemadini (1) egg/rice mould maker kiut (1) fabric starch (1) fasting month (1) happy hour little swimmer (1) iLoVeAPRIL (1) jb (1) kecantikan (1) kromosom XY (1) mengadudomba (1) my second Baby otw (1) myBoy almost 2y (1) newborn contest (1) nikah-sad-happiness (1) nong.aqil.iskandar 1tahun (1) pau+benjo (1) pengisian perut anak di petang hari (1) peyutku 6mth+++ (1) putera kami-Nong Aqil Iskandar (1) register haji (1) sunplay (1) tunang (1) wabak H1N1 menular (1) wim tagged me. (1)
 

Sponsors

ad
ad
ad
ad
Copyright © 09-2012 AsueIskandar |Designed by ChoonlyAsue |Converted to blogger by NongEmpireCouture | Reviewed by SuperbMommy | Asue.Net